Margita Gūtmane (1943) – rakstniece, dzejniece, atdzejotāja. 1944. gadā kopā ar radiniekiem nokļuvusi trimdā Vācijā. Beigusi Minsteres latviešu ģimnāziju, studējusi Hamburgā literatūrzinātni un teātra vēsturi, Stokholmā – baltu valodas. Dzīvojusi Hamburgā, kopš 1996. gada Latvijā. Dzejoļu krājumos "Ēnu spēles" (1971), "Kas zinās stāstīt" (1976), "Klusuma robežās" (1981), "Dzejas" (Latvijā 1991, autores iecerētais nosaukums "Tava ķermeņa ainavas"), prozas darbos "Tā pati diena" (1988) un "Vēstules mātei (1998) atklāts trimdas traģisms, vientulības sajūtas, nepiederība un ilgas. Sarakstījusi grāmatu bērniem "Minkāns" (1985). Atdzejojusi vācu valodā Aleksandra Čaka, Vizmas Belševicas, Imanta Ziedoņa, Veronikas Strēlertes, Māras Zālītes, Amandas Aizpurietes, Ulda Bērziņa u. c. autoru dzejoļus. LaRA un Latvijas PEN kluba biedre. Latvijas RS biedre (1992). Saņēmusi Jāņa Jaunsudrabiņa balvu par prozas grāmatas "Tā pati diena" manuskriptu (1984), PBLA Kultūras fonda Goda balvu par grāmatu "Vēstules mātei" (1998), Latvijas Literatūras gada speciālbalvu par grāmatu ""Dzīve ir viens vella izgudrojums" (2012) Veronika Strēlerte manās atmiņās".
1944: nepilna gada vecumā kopā ar mātes māsu pēdējā kursējošajā vilcienā no Jelgavas dodas bēgļu gaitās uz Vāciju. Māte paliek Jelgavā, pēc Otrā pasaules kara tiek represēta; uzaugusi šķirti no vecākiem.
MARGITA GŪTMANE PAR SAVU PAAUDZI UN GRĀMATU "TĀ PATI DIENA"
"Kas mani pazīst, zina, ka jau kopš gadiem esmu runājusi par prozas rakstīšanu un to arī darījusi, bet nekas lielāks tur nav iznācis, jo esmu vienmēr sadūrusies ar milzīgām grūtībām un nonākusi pie secinājuma, ka tā tā lieta neiet. Neiet vienkārši tādēļ, ka pāreja no Soduma-Zariņa-Šķipsnas-Grīna-Irbes paaudzes uz mūsu paaudzi nav normāla, bet lūzums. Mēs neesam vairs normāls turpinājums, kas ienāk literatūrā kā kuŗa katra jauna paaudze − ar kaut kāda veida literāru dumpošanos vai literāru agresiju. Mēs esam pirmā trimdas paaudze kuŗai latviešu valoda vairs nav pirmā, bet gan otra valoda. Mums visiem − ja mēs esam atklāti − ir vieglāk un ērtāk izteikties angliski, zviedriski, vāciski. Visi citi apgalvojumi ir sevis un citu apmānīšana. Tādēļ Diena ir šī stāvokļa noskaidrošana un attēlošana. Nav darbības. Episkā gaita ir pati stāstīšana. Laiks Dienā gan pavirzās uz pusdienas pusi un vakaru, − bet ka laiks it kā iet uz priekšu, redzam tikai paskatoties pulkstenī (ikdienā redzam tikai to, kā bērni pieaug − nekas cits jau mūsu stāvoklī nemainās). Nav arī vietas − tā ir tikai „aptuvena” – trimda. Pats sarežģījums gan ir − trimdas situācija manai paaudzei. Tātad Diena ir mēģinājums garīgi un emocionāli apjēgt šizofrenisko trimdas stāvokli. Nekā vairāk, bet arī nekā mazāk."PAR GRĀMATU "VĒSTULES MĀTEI"
"Trimda ir kaut kas absolūts, ko nevar noreducēt vai pielīdzināt kam citam. Trimda ir viena no cilvēka absolūtām situācijām, kas nepāriet uz ko citu. Un trimda arī pārņem visu citu un sevi atklāj pretrunībās. "Es braucu atpakaļ uz turieni, no kurienes esmu nākusi. Es atgriežos trimdā." Un rakstītāja piemetina: "Mana īstenība ir trimda." Šī izjūta, gribētos teikt, izpaužas arī Gūtmanes stilā. Viņas izteiksme ir skopa, sasprindzināta un līdz ar to krāšņa. Viņa atrod, ka "latviešu valodai ir erotisks skaistums" (ko tikai reti mūsu rakstniecībā ir uzgājuši). Rakstītāja atzīst, ka rakstīšana ir viņas būtība: "Es dzīvoju savās vēstulēs... Mana dzīve pārvērtusies vēstulēs". Taču arī šī radīšana, kā viss kas cits pasaulē, ir padota iznīcībai: "Es raksts, kas pats sevi izdzēš." Radīšana un pazudība, būtība un nebūtība ir ieslēgtas kādā ciklā, kas nemitīgi vajā trimdinieces apzinu. Trimda ir daudzveidīga, pretrunīga un intensīva, un tā nepadodas izpalīdzīgiem paskaidrojumiem."PAR GRĀMATU ""Dzīve ir viens vella izgudrojums". Veronika Strēlerte manās atmiņās"
"Grāmata-kolāža, kas atklāj, ka Veronikas Strēlertes mūžs nav tikai viņas pašas, bet arī veselas paaudzes un latviešu sabiedrības daļas mūžs: tikpat traģisks, cik saskaldīts, un tāpēc vēl jo vairāk vērts izaicinājumam ietērpt to vārdos, Strēlertes dzīves stāstam kļūstot par ne mazāku izaicinājumu kā grāmatas žanram. Ko tādu spēj tikai tāds radošs spēks, kas gatavs samēroties ne vien ar aprakstāmo personību, bet arī pats ar sevi, un, ja teksts neatstāj vietu šaubām par veiksmīgu ieceres īstenojumu, tad visticamāk tieši tāpēc, ka grāmata vienlīdz lielā mērā ir kā par Veroniku Strēlerti, tā par Margitu Gūtmani pašu, neslēpjot un varbūt tādējādi tieši uzsverot savu atrašanos tapšanas procesā: tādā pašā tapšanas procesā, kādā ilgus gadu desmitus bija lemts atrasties latviskajai – un ne tikai latviskajai – identitātei starp dažādu pasauļu krastiem. Kā, vai, kāpēc un kur tos šķērsot – tie ir tikai daži no jautājumiem, par kuriem grāmata, cerams, raisīs sarunu, un Margitas Gūtmanes tieksme atstāt īstos vai šķietamos negludumus neizlīdzinātus ļauj domāt, ka saruna sekos."LITERĀRĀ DARBĪBA
Publicējusi darbus periodikā kopš 60. gadu vidus.1966: pirmā publikācija dzejolis "Meklētājs" laikrakstā "Latvija" 17. decembrī.
Nozīmīgākā literārā publikācija ir dzejoļu kopa žurnāla "Jaunā Gaita" 71. numurā 1968. gadā.
Dzejoļu krājumos "Ēnu spēles" (1971), "Kas zinās stāstīt" (1976), "Klusuma robežās" (1981), "Dzejas" (Latvijā 1991, autores iecerētais nosaukums "Tava ķermeņa ainavas") ikdienas reāliju un psiholoģisku situāciju intelektuāls vērojums mijās ar traģiski saasinātu īstenības uztveri. Trimdinieku garīgās esamības dramatisms, nacionālās identitātes meklējumi, cilvēka vientulības atklāsme raksturīga epifāniskās prozas krājumam "Tā pati diena" (1984, J. Jaunsudrabiņa balva). Sarakstījusi grāmatu bērniem "Minkāns" (1985). Prozas krājumā "Vēstules mātei" (1998, PBLA Kultūras fonda Goda balva) dramatiskā spriegumā atklātas trimdinieces nepiederības un māju ilgu sajūtas.
DARBI
DzejaDARBĪBA ATDZEJĀ, TULKOŠANĀ
AtdzejaCITTAUTU AUTORU DARBU TULKOJUMI
1998: Antonio Porčia "Balsis" (Antonio Porchia Voces, Voces Nuevas), Karogs 1998/2 (arī Dzejas diena 2001)PUBLICISTIKA UN LITERATŪRPĒTNIECĪBA
Rakstījusi esejas par sabiedriski politiskiem tematiem un nacionālās identitātes problēmām izdevumos "Literatūra un Māksla Latvijā", LVAVP informatīvajā biļetenā, "Karogs".Birth time/place | 24.10.1943 Jelgava Jelgava |
---|---|
Residence | Hamburga Hamburg, Germany 1996 Rīga Rīga Kopš 1996. gada dzīvo Rīgā. |
Ausbildung | Unbekannt – 00.03.1965 Munster Latvian Gymnasium Minstere Münster, North Rhine-Westphalia, Germany 1966 Stokholma Stockholm, Södermanland, Sweden No 1966. gada Stokholmas Universitātē studējusi baltu valodas. 1969 Hamburga Hamburg, Germany No 1969. gada Hamburgā studējusi literatūrzinātni un teātra vēsturi. |
Participation in organisations | Latvijas PEN klubs 1992 Latvian Writers’ Union |
Emigrated | 1944 Vācija Germany 1944. gada jūlijā atstāja degošo Jelgavu ar mammas māsu un devās bēgļu gaitās uz Vāciju. |
Travelled | 00.08.1971 Lestera Leicester, East Midlands, United Kingdom Piedalījās Anglijas Latviešu dziesmu dienu rakstnieku cēlienā. |
Auszeichnungen | 1984 Jāņa Jaunsudrabiņa balva Balva piešķirta par prozas grāmatas "Tā pati diena" manuskriptu. 1998 PBLA Kultūras fonda Goda balva Rakstniecības nozare Balva piešķirta par grāmatu "Vēstules mātei". 2013 Annual Latvian Literary Award Speciālbalva Speciālbalva piešķirta par atmiņu stāstu par dzejnieci Veroniku Strēlerti "Dzīve ir viens vella izgudrojums". |
Kollektionen | 2 |
---|---|
Werke | Author(38) Translator(6) Atdzejotājs(6) Compiler(3) Editor(1) Artist(2) Author of the comment(2) Photographer(5) Person of reception(26) |
Audio/Video | Narrator(1) |
Bilder | Author of photo(3) Person in photo(5) |
# | Ort | Datum | Typ | Vietas tips |
---|---|---|---|---|
1 | Jelgava (Jelgava) | 24.10.1943 | Birth time/place | City |
2 | Rīga (Rīga) | 1996 | Residence | City |
3 | Hamburga (Hamburg, Germany) | Nicht angegeben | Residence | City |
4 | Vācija (Germany) | 1944 | Emigrated | Country |
5 | Minstere (Münster, North Rhine-Westphalia, Germany) | - 01.03.1965 | Ausbildung | City |
6 | Hamburga (Hamburg, Germany) | 1969 | Ausbildung | City |
7 | Stokholma (Stockholm, Södermanland, Sweden) | 1966 | Ausbildung | City |
8 | Lestera (Leicester, East Midlands, United Kingdom) | 01.08.1971 | Travelled | City |