BABUĻU DZIMTAS STĀSTS
Uzvārds
Kā zināms, latvieši gadsimtiem ilgi dzīvojuši bez tādas mūsdienās pašsaprotamas identifikācijas zīmes kā uzvārds un rakstos tikuši reģistrēti tikai ar vārdu, tēva vārdu un māju nosaukumu. Tomēr 1826. gads ieviesa kārtību šajā jomā, un visiem Vidzemes zemniekiem nācās izdomāt/pieņemt/izvēlēties sev un savai turpmākajai dzimtai vistīkamāko uzvārdu. Mēs nekad neuzzināsim, kas pamudināja dzimtas senčus nosaukties tieši par Babuļiem, tomēr diezgan reāla atbilde varētu būt rodama Latviešu Konversācijas vārdnīcā. „Babulis – babulnieks (kr. bobiļ, Baltijas vācu bobylle, pobel), iebūvietis, kam bija sava būda un bieži vien arī zirgs. Jau 16.gs. babuļu skaits vietām bija ļoti liels, piem., 1601. gadā kādā Tērbatas igauņu novadā uz 88 saimniecībām bija 98 babuļi.” Vārdnīcā gan minēta arī vārda otrā nozīme: babulnieks, pļāpa; babulēt, runāt niekus. Tad nu apvienosim šīs abas versijas, un iegūsim runīgu, mutīgu, bet noteikti arī darbīgu senci, kurš bija spējis tikt pie savas saimniecības un varbūt pat arī pie zirga!
Sākums
Babuļu dzimtas senākais zināmais ciltstēvs ir PĒTERIS BABULIS. Pēc
dvēseļu revīziju jeb tautas skaitīšanas ierakstiem ir izdevies
noskaidrot, ka viņš dzimis 1773. gadā Suntažu draudzes Kastrānē.
Pirmajos ierakstos (1811., 1816. un 1826. gadu dvēseļu revīzijās)
viņš „pieskaitīts” - kā jau visi latvieši – bez uzvārda, kā Pēteris
Miķeļa dēls. Bijis kalps Kastrānes „Jaņņuku” un „Lejas Mazgīšu”
mājās, bet 1829. gadā 56 gadu vecumā uzsācis saimniekot pats,
pārceļoties uz Suntažiem ar visu saimi: sievu Lieni, meitu Ilzi,
dēliem Kārli, Gustu un Miķeli, kuram pašam jau sieva un divi bērni.
1834. gada Suntažu privātmuižas dvēseļu revīzijas ierakstos
pirmoreiz parādās Babuļu uzvārds (agrīnajā rakstības veidā – Babuls)
„Ucenu” māju saimnieku statusā. „Ucenu” mājas gan pastāvējušas jau
krietni sen un reģistrētas jau 1811. gada dvēseļu revīzijā (Uttzen,
Uzzen).
Tā 1811. gadā ticis piereģistrēts „Jaņņuku” mājas kalps Pēteris ar
dēliem Miķeli un Gustu.
Pirmoreiz minētais Babuļu uzvārds 1834. gadā
Pēteris saimniekoja „Ucenos” līdz 71 gada vecumam 1844. gadā, kad mira, kā teikts baznīcas grāmatas ierakstā, „no tūskas”. Pētera sieva Liene arī nākusi no Kastrānes, dzimusi 1778. gadā un nodzīvoja līdz 77 gadu vecumam. Pēc Pētera par saimnieku kļuva viņa dēls Miķelis (divi pārējie dēli Gusts un Kārlis pārcēlās uz „Dēliņu” mājām turpat apkaimē), nodzīvoja tiem laikiem garu mūžu - 85 gadus (1805-1890) - un apglabāts Suntažu kapos. Miķelim un viņa sievai Ilzei (dzim. Ziemels) bija desmit bērni, no kuriem divi dvīņu pāri miruši trīs un piecu mēnešu vecumā
Gusts
Apsviedīgākais no Miķeļa dēliem bija Gusts Babuls, nodzīvojis
cienījamu mūžu no 1828. līdz 1898. gadam un apglabāts Suntažu kapos.
Gusts tiešām bija apkaimē ievērojams vīrs, jo četrus gadus bijis
Suntažu pagasta vecākais, pēc tam 19 gadus baznīcas pērminderis
(mācītāja palīgs, kas veic visus sagatavošanas darbus pirms
dievkalpojuma) un 15 gadus skolas vecākais. Nudien ievērojams
sencis!
Te, šķiet, vietā neliels atskats uz Suntažu un
baznīcas interesanto vēsturi.
Suntaži ir sena Vidzemes lībiešu
apdzīvota vieta. 1223. g. pēc bīskapa Alberta pavēles Mazās Juglas
labajā krastā uzcēla pili, tās nosaukums cēlies no lībiešu valodas
(šun, syndo - dzimta, āž - ciems). Pils un novads bijuši gan Rīgas
virsbīskapijas pakļautībā, gan Polijas valsts Pārdaugavas
hercogistē, bet divus gadsimtus (1710. – 1917. g.) Suntaži ietilpa
Krievijas impērijas Vidzemes guberņā. 1816. gadā Suntažu pils jau kā
muiža nonāca Hānenfeldu dzimtas īpašumā. 1. pasaules kara laikā
Hānenfeldi aizbrauca uz Vāciju.
Pēc 1920. gada agrārās
reformas muižas pilī atvēra Suntažu skolu, un tā tur atrodas arī
tagad. No 1920. līdz 1940. gadam Suntažu pagasts ietilpa Rīgas
apriņķī, 1934. gadā Suntažiem piešķīra biezi apdzīvotas vietas
(ciema) statusu.
J. Broces zīmētie Suntaži 1790.gadā – aptuveni tā šo vietu droši
vien skatīja arī Pēteris ar famīliju, svētdienās nākot uz
dievkalpojumu.
Suntažu evaņģēliskā luterāņu baznīca ir viens no pagasta simboliem.
Baznīcas zvans ir viens no lielākajiem Latvijā, tā sānus grezno
uzraksts „Kad Tu šodien dzirdi manu balsi, nenocietini savu sirdi”.
Dievnams ir valsts nozīmes arhitektūras piemineklis, tā altāris -
valsts nozīmes mākslas piemineklis, savukārt kancele, soli, ērģeļu
prospekts un luktas - saudzējami 19. gs. kultūras pieminekļi.
Pirmā
baznīca šajā vietā celta reizē ar bīskapa pili - 1223.gadā, tā
bijusi no koka. Šeit sludinājis pāvesta sūtnis Ditrihs. Vieta
baznīcai nebija izraudzīta nejauši - pakalnā izsenis bijusi senču
svētvieta, tagad tā iekļauta vietējas nozīmes vēstures pieminekļu
sarakstā. Livonijas valsts laikā dievkalpojumi notika latīņu valodā,
un pirmie 300 katoliskās baznīcas gadi maz skāra latviešu zemnieku.
Vēl 17.gs. sākumā tie piekopa senču rituālus, godāja sentēvu dievus.
Vidzemei nonākot zviedru virskundzībā, stājās spēkā karaļa Gustava
Ādolfa rīkojumi par zemes pāriešanu luterticībā, arī Suntažos no
1632. gada sludina luterāņu mācītāji. Pirmās koka baznīcas
vairākkārt nopostītas, bet vienmēr atjaunotas tajā pašā vietā. 1780.
- 82.g. pēc Rīgas būvmeistara Kristofa Hāberlanda projekta tika
uzcelts staltais mūra dievnams ar 300 sēdvietām. Pēc nepilna
gadsimta ēkai nācās pārdzīvot rekonstrukciju: tās koka pāļu pamati
bija satrūdējuši un sākušas plaisāt sienas. Grandiozajā remontā ne
tikai izraka vecos pāļus un 2,5 m dziļumā iemūrēja jaunus pamatus,
bet arī nomainīja baznīcā grīdu, uzbūvēja jaunu altāri un kanceli.
1.
Pasaules kara laikā Suntažos nopostīja 80% ēku, arī mācītājmuižu,
draudzes skolu un visas mācītājam piederošās mājas. Baznīca palika
neskarta, tikai tornim vietām tika atrauts skārda segums. Visvairāk
bija cietušas ērģeles. Baznīcas zvans kara laikā tika izvests uz
Vitebsku un vēlāk atgādāts atpakaļ. Pirmās Latvijas Republikas laikā
draudzes darbs rosīgi turpinājās: tika atjaunotas ērģeles,
saremontēts tornis, būvēta jauna mācītājmāja un draudzes nams pie
kapsētas, pasūtīts un izgatavots jauns zvans. 2. Pasaules karš atkal
izpostīja Suntažu pagastu, baznīcā ierīkoja munīcijas noliktavu,
ērģeles kārtējo reizi tika sagrautas, bet pati ēka zaudēja logu
stiklus un ieguva dažas šķembu pēdas.
Padomju gados baznīcā
netika ierīkots stallis, kā bija iecerējis kolhoza priekšsēdētājs,
tā tika pasargāta no iznīcināšanas, toties cieta no vandaļu
ielaušanās. Šodien Suntažu luterāņu baznīca ik pārsvētdienas aicina
uz dievkalpojumu.
Suntažu draudzi savulaik vadījuši un tajā darbojušies cilvēki, kuru
devums sabiedrībai bijis lielāks, nekā prasīja viņu tiešie amata
pienākumi. 1636. - 1653. g. Suntažos kalpo Solomons Gubertus, kurš
tieši šajā laikā pagūst izdot Stratagema oeconomicum Oder
Akker-Student (Rīga, 1645) - rokasgrāmatu lauksaimniecībā,
mājsaimniecībā un lopkopībā. Bez derīgām pamācībām tur atrodami arī
latviskie nosaukumi dažiem augiem un dzīvniekiem, kā arī lūgšanas
teksts latviešu valodā. Šo grāmatu krieviski tulkojis Mihails
Lomonosovs. 1758. - 1771. g. Suntažu mācītājs Johans Jakobs Harders
veica pētījumus latviešu Vidzemes vēsturē, kultūrā, folklorā,
ģeogrāfijā, arheoloģijā un atzīstams par lokālu apgaismotāju. Par
lielu veiksmi jāuzskata, ka 1808. -1850. g. Suntažos kalpoja
mācītājs Johans Teodors Bērents. Progresīvais baltvācu teologs bija
viens no Latviešu literāriskās biedrības dibinātājiem un tās
vadītājs, Vidzemes kalendāra sastādītājs, rakstnieks un publicists.
Viņš veicināja latviešu valodas mācīšanos, latviešu skolu dibināšanu
un atsevišķu latviešu izglītošanu, izdevis vairākas grāmatas. 1834.
gadā uzsāka rakstīt baznīcas hroniku, kuras noraksts pieejams arī
šodien. 42 savas dzīves gadus veltījis Suntažiem, Bērents vēlējās
šeit tikt apglabāts.
Draudzes 14. mācītājam - prāvestam Emīlam
Voldemāram Lopenovem (kalpo 1850. - 1894.g.) nācās veikt lielo
baznīcas rekonstrukciju, vākt ziedojumus altārgleznas, kroņlukturu
un ērģeļu iegādei, viņa darbības laikā uzbūvēta draudzes skola. Lūk,
tieši Lopenoves laikā par dievkalpojumu norises kārtību gādāja
baznīcas pērminderis, „Ucenu” saimnieks Gusts Babuls.
Mārtiņš
Gustam nebija tik daudz bērnu kā viņa tēvam – tikai pieci -, toties
viņš pamanījās tikt pie divām sievām. Kad 53 gadu vecumā nomira
Gusta sieva Ede (dzim. Kalniņa), viņš pēc gada sagāja kopā ar
atraitni Katrīni Zeltiņš, (dzim. Brenner), kura līdz savai nāvei 58
gadu vecumā bija „Ucenu” saimniece.
Gustam bija trīs meitas,
divas aizprecējās katra uz savu pusi, trešā un dēls Jēkabs mira
zīdaiņa vecumā, tāpēc, loģiski, vienīgais „Ucenu” mantinieks bija
Mārtiņš (1853-1920). Mārtiņa mazmeitas Dzidras Karlbergs atmiņās
minēts, ka Mārtiņš bijis „Polijas barons un Polijas vajāšanas laikā
pārbēdzis uz Latviju un tur iegādājies trīs lauksaimniecības”.
Pēcnācējiem par vilšanos – bet varbūt arī par prieku – šādi fakti
šķiet tīri izdomājumi, jo tik skaidri raduraksti kā šai dzimtai
neapgāžami pierāda Babuļu tīri latvisko un seno izcelsmi. Par tām
lauksaimniecībām gan varētu būt taisnība, jo šajā laikā tiek
iegādātas arī otras dzimtas mājas 3 km no „Uceniem” – „Mašeni”
(rakstos arī „Mačeni”). Šāds māju nosaukums gan parādās jau 1834.
gada ierakstos, tātad saimniecība bijusi sena. Cita Mārtiņa mazmeita
Aina Nuko savās atmiņās raksta, ka, vectēvs jaunībā, šķiet, bijis
skolotājs. Ņemot vērā, ka Gustam bija saistība ar skolu, varbūt tā
arī varētu būt taisnība. Mārtiņš tomēr acīmredzot pametis skolotāja
darbu un kļuvis par zemnieku. Sākumā saimniekojis „Ucenos”, bet tad
apprecēja Mariju (dzim. Miezis), kura neesot gribējusi dzīvot
vīratēva mājā, tādēļ arī nopirkti „Mašeni”. Mārtiņš nodzīvoja līdz
63 gadu vecumam, 1920. gadā apglabāts Suntažu kapos un ir pirmais
personāžs, kuru varētu iztēloties jau samērā konkrēti, jo viņš ir
vectēvs Jānim, Jurim, Pēterim, Rutai, Andrejam un Dacei.
Fotogrāfijas paraksts „Mašenu ģimene pie lapenes dārzā. Priekš pasauls kara”. Mārtiņš un Marija? Jānis? Kuras trīs no četrām meitām?
Ar Mārtiņa sešiem bērniem notika tā.
Vecākais – Jānis (1886-1941) – bija precējies ar „pilsētas preileni”
Elzu Šarloti Sausiņš (1888-1974., ASV) un strādājis Vidrižu pagastā
par rakstvedi. Pēc I Pasaules kara tēvs atdeva vienu no savām
saimniecībām Jānim, un tā, neko nezinādami par lauku darbiem, viņi
sāka saimniekot „Ucenos”.
Jāņa meita Dzidra Karlbergs bagātīgi
aprakstījusi dzīvi „Ucenos”:
„Māja bija celta no apaļiem baļķiem. Ziemā, kad naktis bija ļoti
aukstas, lauskis spēra visos stūros. Troksnis bija liels. Istabas
apsildīja ar malkas kurinātu krāsni. No rīta jau agri iekurināja
krāsnis, lai, ceļoties augšā, būtu silti. Gaismai dedzināja
petrolejas lampas. Ārā gāja ar lukturi, lukturus arī pakāra kūtīs,
kad tur strādāja. Atceros, ka viss bija tādā puskrēslā. Māja bija
maza. Visi gulējām vienā istabā. Otra bija kur dzīvot, un priekšējā
lielā istabā gulēja saime – kalpones un kalpi. Priekšnamā bija plīts
un maizes krāsns, tur vārīja ēst un cepa maizi. Liels garš galds
bija kalpu istabā, kur visi ēdām.
Man ir ļoti labas un siltas
atmiņas no tā laika, jo es ļoti sadraudzējos ar kalponēm un it
sevišķi ar ganiem, kas vienmēr bija kāds pusaudzis skolnieks.
Vasarās visi cēlās agri līdz ar saules lēktu. Meitas slauca govis,
baroja cūkas, un puiši apkopa zirgus. Pēc tam laida govis un aitas
ganos, gan mežā, gan pļavā, un strādnieki visi devās lauku darbos.
Vienmēr viena meita palika mājā un tīrīja kūti, sagādāja lopiem
barību, salika aizgaldos, jo pusdienas laikā ap 12 lopi nāca kūtīs,
lai varētu izslaukt pienu. Mums bija apmēram 20 slaucamas govis.
Visa saime paēda pusdienu un gāja diendusā. Tas bija tas karstākais
laiks. Pulksten trijos cēla visus augšā un visi gāja atkal darbos.
Lopus laida ganos. Ēdienu gatavoja saimniece - mana māte. Veļu
mazgāja ar rokām. Vakarā iemērca, otrā dienā mazgāja un vārīja uz
plīts ziepju ūdenī, pēc tam velēja uz dēļa ar vālēm. Pēc tam uz
rievota dēļa berza un tad skaloja. No pelniem vārīja sārmu, kas bija
ļoti stiprs un to un ziepju zāles lietoja veļas mazgāšanai. Arī pēc
lopu kaušanas no iekšām un citiem atgriezumiem vārīja ziepes, kuras
bija diezgan tumšas – pelēki brūnas. Pašu vajadzībām pirka zilraibās
ziepes. Paši mazgājās vannās, kas bija apaļas no koka. Vispirms
mazgājās bērni un tad vecāki, vienā un tai pašā ūdenī, tikai
noskalojās citā.
Tēvs sāka domāt par jaunas mājas būvi, un
darbi sākās. Vispirms izbūvēja tikai daļu. Tur pārgājām dzīvot tikai
mūsu ģimene. Kalpi palika vecā mājā.
Jaunajā mājā mazmājiņa
bija iekšā. Vecā mājā bija jāiet aiz kūtspakaļas. Vasarā bija jauki,
varēja caur dēļu šķirbām skatīties, kas notiek laukā, bet ziemā
aukstumā nebija tik labi. Naktī bērni negāja uz mazmājiņu, bet
turēja istabā apklātu spaini. Jaunajā mājā mums bija lielas istabas
un katram sava guļamistaba. Liela dzīvojamā istaba un veranda –
slēgta ar logiem visapkārt. Vecākiem bija skaistas tumši zaļas plīša
– samta mēbeles un arī tepiķis. Darbdienās, lai saule neizbalinātu
un mušas neaptaisītu, apklājām, bet sestdienās un svētdienās
uzposām, sanesām svaigas puķes vāzē. Tā mums bija liela pārmaiņa
starp svētdienu un darba dienām. Verandā audzējām daudz istabas
stādus. Daudz kaktusus, kas skaisti ziedēja. Vienā mājas pusē bija
liels un skaists puķu dārzs. Omīte šeit no sēklām audzēja stādus.
Arī man bija jāstrādā puķu dārzā. Vēl tagad man acu priekšā dobe,
pilna ar ziedošām neļķēm, un rudeņos baltie flokši visapkārt
dārziņam ar savu smaržu reibināja. Vakaros rezēdas un matiolas
skaisti smaržoja. Katru rītu mucās sanesa ūdeni no akas, lai tas pa
dienu sasiltu, un vakaros ar lejkannu laistīja puķes. Zāli
nelaistīja, bet tā pati bija zaļa.
Pēc kāda laika arī visa
saime pārnāca dzīvot uz jauno māju. Veco māju izrentēja graudnieka
ģimenei, kas par dzīvošanu strādā zināmas dienas saimniekam un saņem
graudus, saknes un vēl kādas devas. Pavasarī parasti mainās
strādnieki – vai nu paliek vecie, vai nāk jauni. Parasti salīgst
ganu, vasaras kalpu un kalpones. Rudenī paliek tikai viena meita un
viens puisis. Es parasti vasarās daudz strādāju. Palīdzēju vai nu ar
lopiem, vai uz lauka. Pļāvu, apstrādāju sienu, jūdzu zirgus, taisīju
siena un āboliņa vezumus. Sienu parasti lika gubās uz bērza meijām.
Pēc tam zirgu piesēja pie divām meijām un vilka sienu mājās no
pļavas un lika šķūnī. Lielas bēdas bija, ja gans aizgāja vai
saslima. Tad man bija jāiet ganos, kas man ļoti nepatika. Viena ar
lopiem gan varēju izdziedāties un lasīt grāmatas, kamēr lopi saiet
nedarbos – labībā vai āboliņu laukā, un tad bāriens kā pērkons no
skaidrām debesīm.
Pēc darba vakaros vienmēr gājām uz Urdziņu
mazgāties, pāri pļavai pa iemītu taciņu. Klausījāmies, kā urkšķ
zemesvēzis, tālumā rej kāds suns un pat dzirdējām, kā sarunājas
kaimiņu sētā. Vakariņās parasti bija piena ēdiens ar rupjmaizi un
siļķi, biezpienu, sviestu.
Kad beidzu pamatskolu, tad mani
iesvētīja. Iesvētību dienā pulcējāmies skolas telpās pilī, tad pa
divi gājām rindā pāri tiltam – Mazai Juglas upei – uz baznīcu. Pēc
dievkalpojuma bija viesības, kur visi radi sabrauca, ēda un dzēra.
Servēja tikai vīnu, bet ēdienus gatavoja saimniece, kas beigusi
mājturības skolu.
Katru mēnesi tēva saimniecībā ieradās lopu
pārraudze, tas ir cilvēks, kas kontrolē pienu – cik govs izdod,
treknuma procentus, tīrību, veselību un cik daudz katra govs ir
saimniecībai noderīga. Šī persona brauca no mājas uz māju.
Mani vecāki parasti veda visu, kas pārdodams, kā ābolus, gaļu,
putnus uz Rīgas tirgu. Vakarā piekrāva vezumu, no rīta agri
izbrauca. Rīgā pārgulēja Mājvietā. Tā ir vieta, kur par maksu var
nolikt ratus un zirgu un arī paši rentēt guļas vietu. Otrā dienā
agri tirgū mēģināja izpārdot. Kādreiz arī es braucu līdzi, man
patika tirgoties un ar tantiņām diņģēties. Patika arī braukt garo
ceļu ar zirgiem.
Vasaras brīvlaiks bija divarpus mēnešus
garš. Kad braucu mājās (no Rīgas),tad divas dienas biju kā noreibusi
no stiprās dabas smaržas. Ziedēja pļavas, ziedēja ābeles, bumbieres
un citi koki. Vēl tagad rakstot jūtu ābeļu smaržu. Mājnieki mani
sagaidīja ar atplestām rokām un mīlestību. Tad nu sākās vasaras
gaitas. Mēs, bērni, visi dabūjām grūti strādāt, lai nopelnītu naudu
skolas gaitām un palīdzētu vecākiem saimniecības darbos. Es strādāju
ar prieku, bet mana māsa bija drusku slinkāka un vienmēr viņai bija
kāda vaina vai kas sāpēja, ja tēvs lika ko darīt. Tad tas bija
jāpadara man. Vēl tagad īsti nezinu, vai viņa tēloja vai bija pa
īstam slima, bet viņa vienmēr tika pa vieglo cauri. ”
Sandra pie vectēva mājas - „Uceni” 2010. gada pavasarī
„Ucenu” kūts
Kāpēc šis garais Dzidras atmiņu stāsts? Jo tas ir apbrīnojami
pilnvērtīgs dzīves atspoguļojums – gan tālaika zemnieku saimniecībā
vispār, gan konkrēti „Ucenu” mājās. Redzam, ka Babuļu Jāņa ģimene
dzīvoja pārtikusi, nodarbināja arī kalpus, bet visi grūti
strādājuši, bērnus ieskaitot. Dzidrai bija rasta iespēja mācīties
Rīgā, Draudziņas ģimnāzijā. Saimniecība bijusi liela, darba daudz,
bet novārtā nav palicis ne puķu dārzs, ne labiekārtotā jaunā māja.
Jāņa
ģimenes atzars ir aizklīdis pasaulē. Trīs bērni nomiruši mazotnē,
meita Dzidra nokļuva Amerikā, kur apprecējās un izaudzināja dēlu
Andri un meitu Ināru Daci. Dace Karlbergs Drougas dzīvo Lopez Island
Amerikā, viņai ir trīs bērni. Meita Andrea neatkarības sākuma gados
viesojās Rīgā, tagad audzina mazo Markusu. Ar Daces gādību mūsu
rokās nonākušas viņas mammas vērtīgās bērnības atmiņas. Jāņa meita
Daila un dēls Gunārs nonāca Austrālijā. Dailas meita Sandra (Sandy
Cowled) ir precējusies ar austrālieti, ir mamma diviem bērniem,
divkārša vecmāmiņa un, pateicoties interneta tehnoloģijām, ar lielu
prieku ir atjaunojusi sakarus ar ģimenes locekļiem Latvijā, bijusi
arī šeit un apmeklējusi savas tēva mājas. Jānis pats esot aizgājis
aizsaulē īsi pirms pirmās izsūtīšanas – kāds bija slepeni
brīdinājis, ka Jānis esot deportējamo sarakstā, viņu no bailēm
ķērusi sirdstrieka, un viņš nomiris, pirms paspēts apcietināt
Dzidra Karlbergs 1995. gadā
Mārtiņa meita Milda (dz.1889.g.) apprecējās ar Valfrīdu Skulti, kas
no 1934. līdz 1940. gadam bija Cesvaines ģimnāzijas direktors. Starp
citu, 1932. gadā ģimnāzijā mācījās 145 audzēkņi, tā pēc skolēnu
skaita bija lielākā no esošajām lauku vidusskolām. Bēgļu gaitu laikā
Valfrīds Skulte bija Eslingenas latviešu skolas direktora vietnieks.
Viņu dēls Rūsiņš gāja bojā Sibīrijā, bet otrs dēls Arnis dzīvoja
Čikāgā un mūžībā aizgāja 2013. gadā.
Skultes ģimene Arņa kristībās 1928. gadā
Milda Skulte 1962. gadā
Rūsiņš Skulte 1939. gads
Arnis un Māra Skultes
Mārtiņa meita Austra (dz. 1891.g.) dzīvoja Rīgā, viņai bija trīs
bērni. Mazotnē viņa saslimusi ar bērnu trieku. „Ar lielu pateicību
viņa stāstīja, kā vecāki dziļā ziemā kamanās cauri sniega kupenām
veduši viņu pie ārsta,” raksta meita Aina (dz. 1924. g.). Austra
mīlēja mūziku un teātri, spēlēja klavieres un dziedāja Reitera korī.
Iespējams, slimība pārtraukusi viņas ieceres izglītībā, taču
klavierspēle stiprinājusi triekas skartās kreisās rokas muskulatūru.
Austras vīram piederēja tirdzniecības uzņēmums, viņi dzīvoja ļoti
turīgi, dzīvoklis bija skaists un labi iekārtots, ģimenei bija
kalpone. „Es atceros, ka mani nesa mūsu kalponīte no vannas istabas
uz guļamistabu. Par vannu: tur bija karsts un auksts tekošs ūdens,
un tā bija īsta vannas istaba, nevis vanna virtuves vidū. Tas
nozīmēja, ka dzīvoklis, kurā mēs dzīvojām, bija gana labs tiem
laikiem.” Austras veselība bija svārstīga, viņa pat brauca uz Vāciju
rehabilitācijas kūrēs. „Bija periodi, kad mamma kļuva ļoti
enerģiska, sabiedriska un lielu nodomu pilna. Reiz viņa bija
nodomājusi audzēt tītarus, bet Latvijas klimats tītariem izrādījās
par aukstu un tie nepārcieta ziemu. Kādu citu reizi mamma gribēja
audzēt dālijas. Mums bija brīnišķīgas dālijas, bet arī tas plāns
ilgi neturpinājās. Viņa gāja kulināru kursos. Mums bija trauki pilni
ar saldo ēdienu – debesmannu. Enerģijas un pacilātības periodus
nomainīja laiks, kad viņa jutās nospiesta un depresīva. Mammai bija
ļoti labi draugi. Viena no draudzenēm bija kāda slavena gleznotāja
kundze, citas draudzenes vīram piederēja liela šokolādes fabrika
Rīgā. Vēl kāda draudzene noorganizēja austrumu tepiķu aušanas skolu
un darbnīcu.” Tomēr abu laulāto attiecības nebija saskanīgas. Pirmā
Pasaules kara laikā Ozoliņa uzņēmumu pārcēla uz Maskavu, un ģimene
kādu laiku dzīvoja Krievijā, varbūt pat šķirti. Aina raksta, ka
vecākais brālis Mārtiņš esot izstāstījis, ka „mamma iepazinusies ar
kādu krievu un palikusi stāvoklī. Pauls piedzima 1920. gadā, kad
vecāki tikko bija atgriezušies Latvijā. Pauls izskatījās loti
līdzīgs mammas brālim Kārlim, un viņš bija gatavs Pauli adoptēt,
tomēr tēvs pieņēma Pauli kā savu dēlu un tā izvairījās no skandāla
un negoda. Pauls kļuva par pilotu. Kad mēs dzīvojām Rīgā, pie
Spilves pļavām, mamma bija sajūsmā par lidmašīnām. Arī Pauls par tām
jūsmoja un sāka iet kursos un mācīties lidot. Tikko bija mācības
pabeidzis, viņam draudēja iesaukšana vācu armijā. Tajā laikā vācieši
sāka veidot Latviešu leģionu, un tā Pauls nokļuva lidotāju divīzijā.
Viņu apmācīja vēl Liepājā un tad aizsūtīja uz Vāciju. Trīs mēnešus
vēlāk viņa lidmašīnu sašāva un viņš gāja bojā.” Mārtiņš (dz.
1913.g.) kara sākumā strādāja par inženieri-elektriķi uz kuģa, kas
pētīja Baltijas jūras dziļumus. Visa komanda nolēma doties uz
Zviedriju lūgt patvērumu. Kuģi pārtvēra padomju spēki, komandu
arestēja un atsūtīja atpakaļ uz Latviju. 1944. gadā Aina – pirms
gada pabeigusi pilsētas 2. ģimnāziju – kopā ar māti aizbrauca no
Latvijas. Nodoms paklausīt vācu evakuācijas pavēlei radies pēc
nejaušas satikšanās Vērmaņdārzā ar tēvoci Valfrīdu. „Viņš uzstājīgi
teica, ka mums jādodas prom, cik ātri vien iespējams. Viņa vecāko
dēlu Rūsiņu apcietināja un aizsūtīja uz Sibīriju pirmajā padomju
gadā. Tagad viņš gribēja glābt savu jaunāko dēlu. Viņš un Arnis bija
gatavi braukt uz Vāciju, tāpēc bija jau ieradušies Rīgā. Bet mana
tante Milda bija nolēmusi palikt Latvijā, lai sagaidītu Rūsiņu no
Sibīrijas. Rūsiņš nekad neatgriezās.” Viņš mira 1944. gada aprīlī
Toboļskas cietumā Krievijā. Kad tas noskaidrojās, Milda meklēja
atļauju, lai brauktu uz Čikāgu pie vīra un dēla. To viņa dabūja pēc
10 gadiem. Tajā ziemā, kad viņa atbrauca uz ASV, vīrs nomira no
sirdstriekas.
Aina ar māti izlēma braukt prom, bet tēvs palika
Rīgā. Sākumā likās, ka karš drīz beigsies, un visi atkal satiksies.
Šķiršanās ilga 60 gadus. Aina un Austra ar kuģi devās uz Vāciju, kur
vairākus gadus pavadīja bēgļu nometnēs. Pēc studijām Tībingenes
universitātē 1949. gadā pārcēlās uz dzīvi ASV, kur aizritēja arī
viss turpmākais mūžs. Aina apprecēja teologu no Tuvajiem Austrumiem
Fuad Nucho, dzīvoja Baltimorā, bija profesore Merilendas
universitātē, vairāku zinātnisku monogrāfiju autore, sertificēta
mākslas terapeite un ASV Psihopatoloģiskās izteiksmes pētījumu
apvienības goda biedre. Pēc neatkarības atgūšanas Aina pasniedza
kursus par stresa pārvarēšanu, mākslas terapiju un psihodiagnostiku
arī Latvijas Universitātē. Savu mūža gājumu Aina aprakstījusi
grāmatā „Dzīves labirintā”. Aina Ozoliņa Nuko aizgāja mūžībā 2011.
gadā.
Aina 2005. gadā
Mārtiņa meita Anna (1898-1961) apprecējās ar Rūdolfu Liepiņu, viņiem
bija četri bērni, kurus mēs diemžēl nepazīstam. Anna apglabāta
Suntažu kapos. Dzidra Karlbergs atceras: „Tante Anna apprecēja daudz
jaunāku vīru par sevi un viņš bija liels dzērājs, tā viņas dzīve
bija nelaimīga.” Savukārt Ainas Nuko atmiņās lasām: „Anna sāka
studēt medicīnu, bet studijas nepabeidza, jo apprecēja vīru, kuram
bija straujš raksturs. Viņam bija lauku mājas netālu no Uceniem,
viņš mēdza piedzerties un kauties. Šai tantei patika dziedāt kā
visiem latviešiem. Mēs mēdzām dziedāt, pirms savās gultās aizmigām.”
Anna un Kārlis (vidū) 1919. – 1921. gadi.
Mārtiņa meita Alma (dz.1900) esot mirusi jaunībā traģiskā negadījumā
– netālu no „Ucenu” mājām pajūga zirgs sācis auļot, pagriezienā rati
apgāzušies, un Alma nositusies uz akmens kaudzes.
Kārlis
Visvairāk mūs, protams, interesē Mārtiņa jaunākā dēla Kārļa dzīve.
Kārlis piedzima 1894. gada 15. martā un nodzīvoja tikai 51 gadu.
Dzidra
atceras: ”Onkuls Kārlis dzīvoja ilgi kā vecpuisis un beidzot
apprecēja 20 gadus jaunāku sievu. Viņš bija ļoti sabiedrisks,
spēlēja teātri, vadīja režiju.” Sieva nebija gluži 20, bet 16 gadus
jaunāka gan – tā bija Alma no Karlovu dzimtas, arī turpat no
Suntažiem. Alma nodzīvoja līdz 1956. gadam, tātad nomira arī ļoti
jauna – 46 gadu vecumā. Kārlis kopā ar tēvu Mārtiņu saimniekoja
„Mašenu” mājās. Kārļa mammu Mariju visi sauca par Mašenu māti, viņa
esot cepusi ļoti garšīgas pankūkas ar zemeņu ievārījumu... Aina
atceras, ka vasaras bieži pavadījusi Mašenos. Tur viņai bijusi
skaista, liela istaba ar „jauku violetu rakstu uz istabas sienām.
Bet istaba bija auksta, es tur jutos vientulīgi. Tēvoča Kārļa sieva
Almas tante atkal bija stāvoklī un tagad viņa vairs nevarēja iecelt
savu jaunāko dēliņu augstajā bērnu krēslā. Viņš tur stāvēja
nelaimīgs un apvainojies. Viņa abiem vecākajiem brālīšiem izdevās
palīdzēt viņam uzrāpties krēslā...”
„Mašeni” 2010.gadā
Dzīve „Mašenos” ritēja darbīgi. Ģimene auga, bērni dzima viens pēc otra: 1930. gadā Jānis, 1931. - Andrejs, 1932. – Juris, 1936. – Ruta un, visbeidzot, dvīņi Pēteris un Nora Aina 1939. gadā. Nora mirusi 1946. gadā.
Vasarsvētkos 1942.g. (?)
Foto, šķiet, pie Suntažu baznīcas
1940.gada oktobrī
Vecīši, domājams, ir Almas vecāki Karlovi
Taču sākās Otrais Pasaules karš, un dzīve izmainījās. Kārlis kara beigas nesagaidīja – 1945. gada aprīlī viņa mūžs noslēdzās tālu no „Mašeniem”, no sievas un bērniem – koncentrācijas nometnē Noiengammē (Neuengamme) Hamburgas pievārtē. Kāds bijis iemesls viņa apcietināšanai, nav zināms. Dzirdēti tikai atstāsti, it kā Kārlis esot laidis brīvībā viņam kalpot iedalītos krievu karagūstekņus. Par to nonācis vispirms Salaspils nometnē. Tur spēcīgākos un smagam darbam noderīgos atlasīja un pārveda uz Vāciju. Kārļa apcietinājuma dokuments liecina, ka viņš vispirms bijis ieslodzīts Zaksenhauzenā, tad pārvests tālāk uz Noiengammi.
Noiengamme bija lielākā koncentrācijas nometne Vācijas ziemeļdaļā, Zaksenhauzenes nometnes atzars. Tā tika izveidota bijušās ķieģeļu ražotnes vietā Elbas krastos 15 km no Hamburgas. SS nolēma šeit atsākt ķieģeļu ražošanu, izmantojot ieslodzīto darbaspēku. Kara beigu priekšvakarā, kad britu armija tuvojās Noiengammei, vācieši steidzīgi evakuēja aptuveni 9000 ieslodzītos ar četriem kuģiem pa Baltijas jūru uz Lībeku. Diemžēl britu Karaliskie gaisa spēki kļūdaini noturēja tos par nacistiem, kas glābj savu ādu, un kuģus sabombardēja. Vēl ilgi Baltijas jūra izskaloja uzlidojumā bojā gājušo vairāk nekā 7000 cilvēku mirstīgās atliekas. Nometnē palikušos vēl aptuveni 3000 gūstekņus vācieši nogalināja turpat.
Noiengammes nometnē dzīvību zaudēja 3300 ieslodzīto no Latvijas. Viņu vidū arī Kārlis Babulis. Varbūt viņš gāja bojā uz viena no kuģiem, varbūt tika nobeigts nometnē... Taču kāds novadnieks, kam bija izdevies atgriezties mājās no ieslodzījuma, zinājis teikt, ka Kārlis divas reizes mēģinājis izmukt no nometnes. Trešajā reizē sodīts ar nāvi.
Tik vērtīgas ziņas izdevās iegūt, kad Sarkanais Krusts sāka digitalizēt informāciju par kara laikā nometnēs ieslodzītajiem un apzināt iespējamos piederīgos. Te palīdzēja nejaušība un fakts, ka viens Kārlis Babulis, meklējot internetā sevi, atrada pavisam citu Kārli – savu vecvectēvu. Pēc radnieciskās piederības dokumentāras apliecināšanas Sarkanajam Krustam ģimenē atpakaļ nonākuši divi priekšmeti: Kārļa ieslodzījuma kartīte un laulības gredzens.
Noiengammes piemiņas memoriāls. Baraku vietas aizpildītas ar akmens šķembu uzbērumiem.
Tagadne
2020. gads aizsaulē aizsauca pēdējos no Kārļa bērniem.
1. rindā no kreisās Jānis, Ruta, Dace, Pēteris, 2. rindā Juris, Andrejs.
Taču dzimtas stāsts nebeidzas, jo ciltskokā ierakstītajiem Mārtiņa un Marijas 22 mazbērniem seko 13 mazmazbērni, 24 mazmazmazbērni un pagaidām 17 mazmazmazmazbērni (plus tie, kas ārpus mūsu informācijas loka)...
Dzimtas saiets Salacgrīvas pagasta „Lielkalnos” 2013. gada jūnijā...
...un 2019. gada jūlijā