Rencēnu pamatskolas folkloras vākums [116] ir viens no lielākajiem un kvalitatīvākajiem skolēnu veidotajiem krājumiem LFK. Laikā no 1926.–1939. gadam iesniegti 26 433 folkloras varianti, ir arī daži senāki pieraksti. Darbu organizējis un vadījis skolotājs Arturs Tenis Lapsiņš (1896 Sēļu pag.–1976 Rencēnos). Viņš evakuācijā Sizraņā (1918) beidzis Valmieras skolotāju semināru, īsu laiku strādājis dažādās Vidzemes skolās, bet no 1921. gada 1.VIII līdz 1944.X bijis Rencēnu pamatskolas pārzinis ar nelielu pārtraukumu padomju gadā. Pēc kara mācījis latviešu valodu, no 1951. gada bijis bibliotekārs un Rencēnu tautas grāmatnīcas vadītājs. 1933. gadā ir viens no pieciem Latvijas skolotājiem, kas apbalvoti ar TZO (5. šķ.) par gara mantu vākšanas organizēšanu. Viņam ir arī savs personīgais krājums [866] ar 383 variantiem, kas galvenokārt iegūti no mātes Jūlas Lapsiņas un sievas Amālijas dzim. Kuplis vecākiem.
Skolotājs virzījis savus audzēkņus uz godīgu vietējo tradīciju pieraksti, visu rakstītāju savāktais sakārtots uzvārdu alfabēta kārtībā, vākšana noritējusi atkārtoti pa dažādām klašu grupām. Izveidoti krāšņi noformēti teiku, sakāmvārdu un mīklu krājumi, kur katrā lapā bijis cits rakstītājs. Pavisam iegūts 2053 tautasdziesmu (tas ir tikai 7,8%), bet ļoti bagāts ir vēstītājas folkloras materiāls, kas sniedzis daudz atziņu folkloristam Sandim Laimem nakts raganu pētniecībā. Viņš arī ticies ar folkloras vācēju pēcnācējiem, pārbaudot tradīciju saglabāšanās iespējas.
Skolotājs Lapsiņš arī pats papildinājis pierakstus, piemēram, par Mašu māju pēdakmeni, uz kura bērni baidījušies uzkāpt (116, 3071). 1933. gada 15.XII viņš pievienojis vēstulīti, par bailēm, ka skolēni varētu izrakstīt no grāmatām. Tās burtnīcas, kurās uzķēris, ka rakstīts no veciem kalendāriem, izņēmis ārā no sūtījuma. Bērni ieguvuši arī vairākas senas Debesu grāmatas ar pievienotajiem buramvārdiem. Krājumā precizitātes dēļ atrodami arī pašu teicēju rokraksti.
Rencēnu skolas folkloras krājumu, pateicoties rūpīgā skolotāja darbībai, nav ietekmējusi vākšanas kampaņa 30. gadu otrajā pusē, kas mākslīgi palielināja LFK fondus.
Pētersone I. Zeme un ļaudis. (Rencēnu pagasta vēsture) R.: Drukātava 2006, 528.
Laime S. Raganu priekšstati Latvijā: Nakts raganas. LU LFMI 2013, 84 – 93.
Sagatavoja: Māra Vīksna
Kolekcija digitalizēta ar Vidzemes plānošanas reģiona atbalstu.
Sīktēls | Vieneto numeris | Pavadinimas | Kategorijos | |
---|---|---|---|---|
79 | Tupi pele tīrumā | greitakalbė | ||
80 | Slepena valoda, ābece | graphic signs and inscriptions | ||
81 | Teika par suņiem | sakmė arba padavimas | ||
82 | Teika par "Maizpeļkalnu" | sakmė arba padavimas | ||
83 | Teika par "Maizpeļkalnu" | sakmė arba padavimas | ||
84 | Teika par "Maizpeļkalnu" | sakmė arba padavimas | ||
85 | Teika par "Maizpeļkalnu" | sakmė arba padavimas | ||
86 | Velni rijā | sakmė arba padavimas | ||
87 | Istabas sargātāja nelaime | sakmė arba padavimas | ||
88 | Melnā cūka | sakmė arba padavimas | ||
89 | Siena kaudze | sakmė arba padavimas | ||
90 | Vilkate | sakmė arba padavimas | ||
91 | Nakts raganas velējas | Mitoloģiskā teika vietovardis arba asmenvardis Toponīmi Ragana Ragana - pārdabiska būtne Night witches beat laundry Night witches haunt Night witches lead people astray Night witches tease horses, harm carts Night witch activity time - midnight or around midnight A 10. Protection against night witches by stabbing Abode of night witches – hill Abode of night witches – stone | ||
92 | Rozīt sēdēj cietumāi | dainuojamasis žaidimas, ratelis | ||
93 | Bumbuls | zingė dainuojamasis žaidimas, ratelis | ||
94 | Es nopinu skaistu kroni | folksongs | ||
95 | Spoki klētī | sakmė arba padavimas | ||
96 | Es nopinu vainadziņu | folksongs liaudies daina, 9 ir daugiau eilučių | ||
97 | Mans putniņš galvu noliecis | zingė zingė, kurioje minimas asmuo arba vietovardis | ||
98 | Es stāv' uz augsta kalna | zingė zingė, kurioje minimas asmuo arba vietovardis ziņas par teicēju |
Maža nuotrauka | Tipas | Aploksne | Faila numurs | Kalbos | Šifravimas | Metadati | Natos | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0001 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0002 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0003 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0004 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0005 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0005 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0007 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0008 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0009 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0010 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0011 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0012 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0013 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0014 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0015 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0016 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0017 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0018 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0019 | lv | Jā | Jā | Nē | |
![]() | Manuskripts | Rencenu-pamatskola-01 | 0116-Rencenu-pamatskola-01-0020 | lv | Jā | Jā | Nē |
Kolekcijas atšifrēšana joprojām turpinās.
Pie šīs kolekcijas atšifrēšanas strādājuši: