Organizācija | Upītes etnogrāfiskais ansamblis |
---|---|
Papildu informācija | Upītes etnogrāfiskā ansambļa izveidošnās “Kad Emīla Dārziņa mūzikas vidusskolas audzēkņu grupa Mārtiņa Boiko vadībā 1979.gada vasarā ieradās Šķilbēnu pagastā (toreiz Šķilbēnu ciema padomes administratīvajā vienībā), lai apsekotu teicējas Ančipovas ciemā, neviens pat neiedomājās kādu pavērsienu kultūrā tas izraisīs. Protams, Šķilbēnu ciema padomē nevienam nebija īpašas patikšanas ar jauniešiem no Rīgas vazāties un viņus aizsūtīja uz Upīti (toreizējo kolhozu „Cīņa”), lai tas nodrošina ar naktsmītnēm un pie manis (toreiz Šķilbēnu 2. bibliotēkas vadītāja), lai es kā folkloras vācējs darbojos ar jaunajiem Rīgas folkloristiem. Šī tikšanās toreiz pārvērtās par abpusēji auglīgu sadarbību tradicionālajā kultūrā līdz pat šodienai. Un tā 1979. gada rudenī sāku apzināt vecās teicējas – tautasdziesmu dziedātājas, kuras varētu veidot etnogrāfiskā ansambļa pamatkodolu un 1980. gada pavasarī sanācām Rekovā pie Šakinas Margaritas, tā dibinot Rekavas (pirmsākumos saucoties – Šķilbēnu) etnogrāfisko ansambli. Un tad Upītes puses sievas man sāka runāt, ka baznīcā runājot, ka Rekovā sievas sanākot dziedāt un veidojot etnogrāfisko ansambli, ka vajagot arī Upītē. Un tā Pakašovā pie Keišas Stefānijas, sievām pašām vienai caur otru sazinoties, sanācām uz mēģinājumiem un tikai vēlāk mēģinājumi notika bibliotēkā.” tā raksta par Upītes etnogrāfiskā ansambļa pirmsākumiem Antons Slišāns. Par ansambļa dibināšanas datumu uzskata 1980. gada 2. augustu, kad Upītes (toreizējā kolhoza „Cīņa”) klubā Antons Slišāns noorganizē svētkus – Ziemeļlatgales novada etnogrāfisko ansambļu skati (piedalījās Briežuciema, Rekavas, Upītes un Upītes skolas meiteņu ansambļi), kuras laikā Monika Livdāne no Preiļiem izvēlējās repertuāru savam diplomdarbam – “Latgales novada Folkloras svētkiem” Preiļos tā paša gada 30. augustā. Ansambļa vēsturiskie nosaukumi un piederība Ansamblis vienmēr ir darbojies Upītes tautas namā. Citreiz mēģinājumi ir notikuši pie kādas sievas mājās vai Upītes pamatskolā. Ansamblis atrodas, agrāk – Balvu rajonā, tagad – Viļakas novadā Upītes ciemā. “Upītes ansamblis” – tā ansamblis tiek saukts aptuveni piecus gadus. “Upītes etnogrāfiskais ansamblis” – šis nosaukums ir bijis apmēram no 80-to gadu vidus līdz mūsdienām. Sievas saka, ka aptuveni uz to laiku, kad tika pašūti jaunie baltie Abrenes tērpi, ansamblis sāk mantot nosaukumu Upītes etnogrāfiskais ansamblis. “Upītes sievas” – reizēm parādās šāds nosaukums. Paliekot vecākām, tagad reizēm sievas sevi dēvē arī tā. Ansambļa vadītāji
Upītes ansambļa sastāvs
Ansambļa repertuāra raksturojums Sākumā Upītes ansambļa sievu repertuārs sastāvēja tikai no kādām 10 dziesmām, kas bija jaunākais muzikālās folkloras slānis. Dalība folkloras svētkos Preiļos bija liktenīga. Ansambli pamanīja, ievēroja un iemīlēja visi, bet sievas bija sajūsmā par savu varēšanu un par dvēseliskajām saitēm ar pārējiem etnogrāfiskajiem kolektīviem. Tika nolemts augt kvalitātē, repertuāra daudzveidībā un sastāva paplašināšanā. Antons Slišāns laiku no 1982.–1992.gadam nosauc par Upītes etnogrāfiskā ansambļa tradicionālās kultūras “zelta laikiem”, kad pasākumos ansambļa sievas dziedāja un gāja kopā ar vīriem, kas muzicēja, jauniešiem un bērniem, kas gāja rotaļās un dancoja (pirmajā ganu dienā, pirmajā sējas dienā, pirmajā vāla dienā, jaunās maizes svētkos, ražas svētkos, Jāņos un Ziemassvētkos, bērnības un pilngadības svētkos, pat kristībās un kāzās, par dažādiem godiem un godināšanas pasākumiem i nerunājot). Jāatzīmē ka visu desmitgadi Antons Slišāns ir strādājis ražīgā tandēmā ar savu sievu Irēnu Slišāni. Viņš sagatavoja svētku projektus un darbības scenārijus, tad abi izdebatēja un izstrīdējās, un tikai tad bija sarunas ar Upītes skolas vadību, ar kolhoza vadību, ar kolhoza nozaru speciālistiem. Tad bija gatavošanās un beigās – dvēseliski pasākumi, kur „melno darbu” paveica tieši Irēna Slišāne. Jāatzīstas, ka pirmos piecus darbības gadus pie upītiešiem kā apsēsti viesojās folkloras vācēji, pierakstītāji, zinātnieki, kultūras darbinieki – un visi bija apmierināti par ieguvumu. Protams, mācījās arī paši, īpaši no „Skandiniekiem”, kuri bija vadošais atmodas kolektīvs Latvijā. Pēc Skandinieku ciemošanās Upītes sievas sāka dziedāt lylejā bolsā. Upītes etnogrāfiskā ansambļa repertuārā ir Stepces dzīsmes. Tās ir dziesmas, ko zināja ansambļa vecākā dalībniece Stefānija Keiša. Ansamblis dzied arī dziesmas, ko Antons Slišāns kopā ar savu mātes brāli Miķeli Jermacānu (Kapuciņu tēvu Jākubu) 70-jos gados ierakstīja lentēs. Teicējas Annas Slišānes (Jermacānes), Katrīnes Jērmacānes, Agatas Zelčas un Bārbalas Zelčas. Anna Slišāne bija Antona māte, kas, diezgan jauna būdama, saslima ar neārstējamu slimību, kas Antonu arī mudināja ierakstīt savu mammu, lai paliktu dzīvs mammas dziesmu pūrs. Upītes sievas dzied tradicionālos pavasara, vosaras, rudins un tolku bolsus. Īpaša ir dziedāšana ar pusbolsu (augšējais pavadošā balss, ko dzied tikai viens ansambļa dalībnieks. Dziesmas ir daudzbalsīgas. Upītes etnogrāfiskā ansambļa sievu repertuārā ir arī dziesmas ar burdonu. Sievu tradicionālajā repertuārā ir gan saļmu dziedājumi, jeb lūgšanas par nomirušajiem. Tā ir ar baznīcas darbību tieši nesaistīta dziedāšanas tradīcija bez priesteru līdzdalības. Dziedāšana pie krusta jeb maija dziedājumi – tās ir dziesmas Marijas godam, ko dzied pie ciema krustiem visu maija mēnesi. Upītes etnogrāfiskā ansambļa sievas šo dziedāšanu praktizēja gan pie Komugreivas, gan Pakašovas ciema krustiem. Uz šo brīdi ir palicis tikai Pakašovas ciema krusts. Pēdējā laikā Upītes sievu repertuārā sirdij tuvākas ir kļuvušas garīgās dziesmas, kur arī ir labs materiāls jaunākās paaudzes Upītes kultūrtelpas pārmantotājiem. Nozīmīgākās uzstāšanās
Materiālu sagatavoja Ligita Spridzāne, Ontona Slišāna Upītes kultūrvēstures muzejs. |
Citi nosaukumi | Upītes ansamblis (Vēsturiskais) Upītes sievas (Paralēlais) |
Krājumi | Latviešu folkloras krātuve |
Vienības numurs | Manuskripta vienības Nr. | Gads | Medijs | Veids | Nosaukums | Klausīties | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
a643 | a643 | 2016 | Audio | Ciparu | Loba nakts, o Jezu | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0643 | |
a642 | a642 | 2016 | Audio | Ciparu | Celit mani iz akmeņa | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0642 | |
a641 | a641 | 2016 | Audio | Ciparu | Vusi vieji mani pyute | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0641 | |
a640 | a640 | 2016 | Audio | Ciparu | Dzīdit, meitas, puļcinie | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0640 | |
a639 | a639 | 2016 | Audio | Ciparu | Beidžu, beidžu garu celi | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0639 | |
a638 | a638 | 2016 | Audio | Ciparu | Dzāruse beju krytuse | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0638 | |
a637 | a637 | 2016 | Audio | Ciparu | Dzeru olu, nabādoju | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0637 | |
a636 | a636 | 2016 | Audio | Ciparu | Atīt zūses klaiguodamas | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0636 | |
a635 | a635 | 2016 | Audio | Ciparu | Pļaunet, bruoli, purva pļovas | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0635 | |
a634 | a634 | 2016 | Audio | Ciparu | Prūtu, prūtu, jādzu, jādzu | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0634 | |
a633 | a633 | 2016 | Audio | Ciparu | Kam, māmine, tu audzeji | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0633 | |
a632 | a632 | 2016 | Audio | Ciparu | Trejs muosines ūguos guoja | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0632 | |
a631 | a631 | 2016 | Audio | Ciparu | Kur, kuilīti, tu teceji | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0631 | |
a630 | a630 | 2016 | Audio | Ciparu | Beidžu, beidžu garu celi | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0630 | |
a629 | a629 | 2016 | Audio | Ciparu | Man pazuda kumelins(i) | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0629 | |
a628 | a628 | 2016 | Audio | Ciparu | Aiz tīm kolnym, aiz tuom lejuom | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0628 | |
a627 | a627 | 2016 | Audio | Ciparu | Aiz upītes malni meži | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0627 | |
a626 | a626 | 2016 | Audio | Ciparu | Reiz vālu, vālu vokarā | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0626 | |
a625 | a625 | 2016 | Audio | Ciparu | Gar upes molu staigoju | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0625 | |
a624 | a624 | 2016 | Audio | Ciparu | Kiukoj uoru zagiuzeite | 2235-Etnografisko-ansamblu-ieraksti-a0624 |
Sīkbilde | Type | Nr. | Gads | Autors | Paraksts | Personas | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
![]() | Attēls | 2022-737a | 1980 | Koncerts Upītes ciema klubā. Kolhoza "Cīņa" jeb Upītes ciema sievas. No kreisās - Maija Ivanovska, Anna Keiša, Stefānija Keiša, Valentīna Keiša un Valentīna Mežaka. | |||
![]() | Attēls | 19840019 | 1984 | Vaira Strautniece | Krišjāņa Barona 150. dzimšanas dienas jubilejas konference "Tautasdziesmas un mūsdienu kultūra" 1984. gadā. Latvijas Valsts universitātes Lielajā aulā uzstājas Upītes ciema etnogrāfiskais ansamblis un bērnu deju kopa. | ||
![]() | Attēls | 19860098 | 1986 | Vaira Strautniece | Folkloras ansambļu skate Rīgā. Upītes ciema etnogrāfiskais ansamblis, Suitu sievas un citi dalībnieki. | ||
Attēls | 19860099 | 1986 | Vaira Strautniece | ||||
![]() | Attēls | 19860100 | 1986 | Vaira Strautniece | Folkloras ansambļu skate Rīgā. Upītes ciema etnogrāfiskais ansamblis. | ||
![]() | Attēls | 19860101 | 1986 | Vaira Strautniece | Folkloras ansambļu skate Rīgā. Upītes ciema etnogrāfiskais ansamblis, Suitu sievas un citi dalībnieki. | ||
![]() | Attēls | 19860102 | 1986 | Vaira Strautniece | Rīgas folkloras ansambļu skates dalībnieces. | Ēvalds Valters | |
![]() | Attēls | LFK-2235-393 | 2016 | Aigars Lielbārdis, Ieva Vīvere | Upītes etnogrāfiskais ansamblis ieraksta laikā Latviešu folkloras krātuves 53. zinātniskās ekspedīcijas laikā Ziemeļlatgalē. | ||
![]() | Attēls | LFK-2235-394 | 2016 | Aigars Lielbārdis, Ieva Vīvere | Upītes etnogrāfiskais ansamblis ieraksta laikā Latviešu folkloras krātuves 53. zinātniskās ekspedīcijas laikā Ziemeļlatgalē. | ||
![]() | Attēls | LFK-2235-395 | 2016 | Aigars Lielbārdis, Ieva Vīvere | Upītes etnogrāfiskais ansamblis ieraksta laikā Latviešu folkloras krātuves 53. zinātniskās ekspedīcijas laikā Ziemeļlatgalē. | ||
![]() | Attēls | LFK-2235-396 | 2016 | Aigars Lielbārdis, Ieva Vīvere | Upītes etnogrāfiskais ansamblis ieraksta laikā Latviešu folkloras krātuves 53. zinātniskās ekspedīcijas laikā Ziemeļlatgalē. | ||
![]() | Attēls | LFK-2235-397 | 2016 | Aigars Lielbārdis, Ieva Vīvere | Upītes etnogrāfiskais ansamblis ieraksta laikā Latviešu folkloras krātuves 53. zinātniskās ekspedīcijas laikā Ziemeļlatgalē. | ||
![]() | Attēls | LFK-2264-106 | 1985 | Alfrēds Stinkuls | Novadu sadziedāšanās. Krišjāņa Barona 150. gadskārtai veltīts koncerts kultūras pilī Ziemeļblāzma 1985. gada novembrī. | ||
![]() | Attēls | LFK-2264-108 | 1985 | Alfrēds Stinkuls | Novadu sadziedāšanās. Krišjāņa Barona 150. gadskārtai veltīts koncerts kultūras pilī Ziemeļblāzma 1985. gada novembrī. | ||
![]() | Attēls | LFK-2264-114 | 1985 | Alfrēds Stinkuls | Novadu sadziedāšanās. Krišjāņa Barona 150. gadskārtai veltīts koncerts kultūras pilī Ziemeļblāzma 1985. gada novembrī. | ||
![]() | Attēls | LFK-2264-117 | 1985 | Alfrēds Stinkuls | Novadu sadziedāšanās. Krišjāņa Barona 150. gadskārtai veltīts koncerts kultūras pilī Ziemeļblāzma 1985. gada novembrī. | ||
![]() | Attēls | LFK-2264-118 | 1985 | Alfrēds Stinkuls | Novadu sadziedāšanās. Krišjāņa Barona 150. gadskārtai veltīts koncerts kultūras pilī Ziemeļblāzma 1985. gada novembrī. | ||
![]() | Attēls | LFK-2264-122 | 1985 | Alfrēds Stinkuls | "Novadu sadziedāšanās". Krišjāņa Barona 150. gadskārtai veltīts koncerts kultūras pilī Ziemeļblāzma 1985. gada novembrī. Upītes etnogrāfiskais ansamblis, etnogrāfiskais ansamblis "Gudenieku suiti", etnogrāfiskais ansamblis ''Suitu sievas'' un Bārtas etnogrāfiskais ansamblis. |
# | Vieta | Date | Veids | Vietas tips |
---|---|---|---|---|
1 | Upīte (Upīte, Šķilbēnu pagasts, Balvu novads) | (Nav norādīts) | Atrašanās vieta | Ciems |